Een gemeente heeft allerlei taken die zij voor inwoners en de stad uitvoert. Deze taken voert de gemeente niet allemaal zelf uit. Bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn voeren dit voor een deel uit. Deze diensten, leveringen of werken koopt de gemeente in. Denk hierbij aan grote, unieke projecten als het bouwen van bruggen tot de aanschaf van software pakketten, elektriciteit, Wmo-hulpmiddelen, bedrijfskleding en de inhuur van uitzendkrachten. Het inkopen gebeurt vaak door middel van aanbestedingsprocedures.
Boven bepaalde bedragen moet de gemeente het inkopen van leveringen, diensten of werken aanbesteden. De gemeente houdt zich hierbij aan wettelijke richtlijnen en het eigen inkoopbeleid. Gunning van opdrachten gaat op basis van vooraf genoemde voorwaarden. In de publicatie en in de bijbehorende documenten staat welke eisen we stellen aan bedrijven die zich willen inschrijven voor een opdracht. Hierbij wordt ook gekeken naar de bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen, zoals bijdrage aan duurzaamheid en Social Return on Investment. Elk bedrijf mag meedoen aan Europese en nationale aanbestedingen.
De gemeente Almelo gebruikt het digitale platform Mercell voor aanbestedingen. Hier worden de lopende aanbestedingen geplaatst en kunt u de benodigde documenten digitaal opvragen. Bedrijven kunnen zich gratis registreren bij Mercell. Ook plaatsen we alle nationale en Europese aanbestedingen op TenderNed. Door u aan te melden op TenderNed, kunt u geschikte aanbestedingen volgen. Voor meervoudig onderhandse aanbestedingen kiezen we de genodigden op basis van de doelen in ons inkoopbeleid.
Bij een een meervoudig onderhandse aanbesteding, wordt vooraf gevraagd naar uw interesse. Als u een offerte uit mag brengen, ontvangt u hiervoor een uitnodiging via TenderNed of Mercell. Zorg er voor dat u op tijd een registratie bij deze platformen heeft.
Digitale diensten
Alle digitale diensten geleverd aan de gemeente moeten voldoen aan de richtlijnen voor Digitale Toegankelijkheid. Uitgebreide informatie hierover is te vinden op www.digitoegankelijk.
Informatiebijeenkomsten inkoop
Maakt u onze stad mooier, groener of socialer met uw kennis, product of dienst? Misschien wilt u iets verkopen aan de gemeente of als bewoner een taak van de gemeente overnemen. Of misschien heeft u vragen over hoe de gemeente inkoopt. We organiseren regelmatig (online) informatiebijeenkomsten. Er ruimte voor eigen inbreng en een open gesprek. Vragen over lopende aanbestedingen zullen wij niet beantwoorden.
Planning
2026
- 22 januari
- 12 maart
- 14 mei
- 2 juli
- 3 september
- 5 november
De informatiebijeenkomsten zijn van 09.30 – 10.30 uur. Aanmelden kan via inkoop@almelo.nl
Meer weten
Meer informatie over inkoop en aanbesteden bij gemeente Almelo:
- Algemene inkoopvoorwaarden VNG
- GIBIT voorwaarden
- SROI-beleid van gemeente Almelo
- Klachtenregeling Twentse Gemeenten
- Regionaal inkoop- en aanbestedingsbeleid
Contact
Heeft u vragen over inkoop en aanbestedingen? Neem contact op met Team Inkoop via inkoop@almelo.nl of (0546) 54 11 11.