Nieuw citymarketingconcept voor Almelo: heerlijkalmelo 

Almelo timmert aan de weg. Almelo verandert en groeit. Partners uit de stad lanceren samen met de gemeente Almelo een nieuw citymarketingconcept: heerlijkalmelo. Het concept benadrukt de unieke combinatie van Almelo: de historie als hoge heerlijkheid, de ruimte, het groen, het water, de veerkracht en innovatie in de stad. Deze aspecten zijn tot op de dag van vandaag terug te vinden tot in de haarvaten van de stad. 

Het concept heerlijkalmelo draagt bij aan een duidelijke en onderscheidende profilering van Almelo. Samen met partners in de stad worden specifieke campagnes en initiatieven ontwikkeld om inwoners, bedrijven en bezoekers aan te trekken en te binden. De focus ligt daarbij op het versterken van de gemeenschap en het verbeteren van de leefkwaliteit in Almelo. 

Op initiatief van de gemeente hebben diverse lokale bedrijven, culturele organisaties en onderwijsinstellingen dit nieuwe concept samen ontwikkeld. Wethouder Jan Martin van Rees legt uit: ”Citymarketing is van ons allemaal, het is van en voor de hele stad! Van diverse partijen kregen we signalen dat er behoefte was aan meer richting en focus in de profilering van de stad. We hebben daarop het initiatief genomen en samen met een brede groep betrokkenen uit de stad een nieuw citymarketingconcept ontwikkeld. Resultaat is een concept waar we samen mee verder kunnen. Het doel is om door krachten te bundelen Almelo samen elke dag een beetje mooier en beter te maken.”  

Almelo is een veelzijdige stad die bekend staat om de gastvrijheid en het tikje rebelse karakter, en de ruimte die de stad biedt voor groei en talentontwikkeling. Het citymarketingplan beschrijft een heldere merkidentiteit en -strategie die de unieke kwaliteiten van Almelo zichtbaar en voelbaar maken. Lianke Gerdzen, voorzitter Ontdek HighTech Twente, en één van de betrokken partners: “Fantastisch om te zien wat we samen hebben bereikt. Dit concept helpt ons om meer talenten en nieuwe inwoners aan te trekken.” 

Met het plan wordt invulling gegeven aan de groeiambities van Almelo en een stap gezet om het huidige promotiemodel om te vormen naar een structurele citymarketingaanpak. Deze omvorming wordt de komende tijd samen met de betrokken partners, zorgvuldig gefaseerd uitgevoerd. 

Het concept heerlijkalmelo is het resultaat van een zorgvuldige selectieprocedure waaraan meerdere reclamebureaus deelnamen. Het concept dat afkomstig is van het Almelose bureau Aandagt wordt door de partners breed gedragen en is bij diverse sneak previews in de stad getest en goed ontvangen. Ook de Almelose gemeenteraad was positief over het concept. Ritse Gierveld, eigenaar van Aandagt: “We zijn enorm trots dat we op deze manier kunnen bijdragen aan onze eigen stad. We hebben met het concept heel bewust voortgebouwd op de meest herkenbare uiting van Almelo: de drie ruiten uit ons stadswapen, ook te vinden in de logo's van Heracles en de gemeente, en die al eeuwenlang op onze grensstenen staan.” Een herkenbaar dynamisch logo met een uitgebreid kleurpalet verwijst dus naar het eeuwenoude stadswapen. Gierveld: “Met de nieuwe stijl van de stad wordt het karakter van Almelo benadrukt. De stijl is dynamisch en daardoor makkelijk toe te passen binnen eigen en bestaande uitingen.” 

De komende weken is de nieuwe stijl allereerst te zien in diverse uitingen van Stichting Almelo Promotie, de ondernemersvereniging Centrum Almelo Aktief en Sportbedrijf Almelo, waaronder de promotie van Almelo on Ice en de straatverlichting in de binnenstad van Almelo.  

Meer informatie over het nieuwe concept is te vinden op heerlijkalmelo.nl Heb je een vraag, een idee, wil je graag meedenken of meedoen? Je bent van harte welkom! Meld je dan via info@heerlijkalmelo.nl