Almelo start campagne tegen steekwapens onder jongeren

YouChoose: indruk maken met een mes of respect voor je skills? 
Almelo start campagne tegen steekwapens onder jongeren
Het toenemend steekwapenbezit รฉn -gebruik onder jongeren baart landelijk zorgen. Samen met onder meer welzijnsorganisatie Avedan, politie, Almelose scholen en jeugdboa's start de gemeente Almelo de campagne YouChoose om het steekwapenbezit onder jongeren terug te dringen. Wethouder Eugรจne van Mierlo: โ€œIk vind het heel mooi om te zien dat Almeloรซrs als Sam Vosman alias hiphop artiest Simpel, Heracles voetbalspeler Sem Scheperman en graffitikunstenaar Martijn Sak zich willen inzetten als ambassadeur van YouChoose. Met als doel jongeren van Almelo te inspireren aan de slag te gaan met hun talent of passie. Of te ontdekken wat dat talent is en waar ze blij van worden.โ€  

Tijdens de kick-off bijeenkomst voor de samenwerkingspartners en jongeren in Studio 15 scande de wethouder vanmiddag de eerste QR-tegel die leidt naar de website www.youchoose.nl/almelo met onder meer video's van jongeren uit Almelo en rapper Sam. Na het officiรซle gedeelte gingen de jongeren aan de slag met workshops voetbalskills, rappen en streetart.  

Toename steekwapens onder jongeren 
De toename van wapenbezit onder jongeren is een landelijke trend. Een onveilig gevoel is voor jongeren vaak een belangrijke reden om een steekwapen te dragen. Jongeren zien het dragen van een wapen als bescherming, maar onder leeftijdsgenoten wordt ook status ontleend aan het bezit ervan.    

Wat kies jij? Indruk maken met een steekwapen of met je talent? 
Doelen van de campagne zijn het creรซren van bewustwording en het ontmoedigen van steekwapenbezit en -gebruik onder jongeren. Het dragen van een wapen is niet normaal. De campagne YouChoose stelt jongeren tussen de 11 en 16 jaar voor een keuze: Wil jij indruk maken bij je vrienden door een mes te dragen? Of wil je respect krijgen voor je skills? In de campagne worden jongeren gemotiveerd zich afzijdig te houden van criminaliteit en te ontdekken wat hun talenten zijn en hoe zij deze positief kunnen inzetten.  

Ouders en scholen 
Ouders zijn vaak niet op de hoogte van het feit dat hun kind een steekwapen op zak heeft. Met de campagne wil de gemeente ook het gesprek op gang brengen tussen ouders en jongeren. Hetzelfde geldt voor de scholen die helpen met verspreiden van campagnemateriaal. Op de website www.youchoose.nl/almelo staan allerlei leuke activiteiten en staat informatie waar jongeren terecht kunnen voor hulp(vragen) en ondersteuning bij hun persoonlijke ontwikkeling.

Online en offline campagne 
De campagne is een combinatie tussen online en offline. Op een aantal plekken in de stad worden stickers geplakt (o.a. ontmoetingsplekken, scholen etc.). Wanneer jongeren de QR-code op deze tegels scannen, krijgen ze onder meer videoโ€™s te zien waarin jongeren uit Almelo de hoofdrol spelen en rapper Sam vertelt hoe hij gekomen is waar hij nu staat.  Via posters in de stad roepen de ambassadeurs jongeren op om, net als hen, aan de slag te gaan met hun talent of passie.  

De campagne is een lokale invulling van het landelijke Actieplan Wapens & Jongeren van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.